10 September 2014

CAKAP MEMANG SENANG

Assalamualaikum!

setiap kali melihat orang disekeliling ditimpa musibah, i will try my super-duper best to give them a favour. i try to get into their shoes, just to make them happy!! expecially jika mereka itu adalah insan-insan yang sangat rapat dengan saya, ya Allah! mana mungkin saya tergamak membiarkan mereka bersedih dengan ujian Allah sedangkan saya enjoy makan Pizza Hut kn, tak patut langsung!! well, saya ni bukan orang sastera. so saya memang tak pandai nk bermadah pujangga atau berjiwang keparat untuk membina ayat yang boombastic bagi merawat luka di hati mereka, so normally saya akan gunakan ayat yang 'back to basic'. fr example: Allah will never give you anything you cant handle, so dont strees! mungkin ayat ini nampak simple, but for me it brings a lot of kekuatan! tapi benar kata orang, cakap memang senang tapi nk buat kemain payah lagi haa.

honestly, saya sendiri susah untuk mengaplikasikan kata2 itu kepada diri saya disaat ditimpa ujian Allah. sampailah satu saat, saya cuba muhasabah diri yang penuh dosa ini dengan mengimbau kembali saat saya dilahirkan di bumi Allah. terbayang muka comel saya time baby tu, ya Allah! mana mungkin saya tergamak membiarkan bayi comel itu terus bersedih hati di atas ujian yang sedang dihadapinya ketika ini, huhu. sedangkn melihat orang-orang disekeliling saya menghadapi ujian pn saya dh tak sanggup, apatah lagi bayi itu?? start dari saat itu, saya seakan-akan mendapat semangat untuk sentiasa melindungi bayi comel itu dari tipu daya syaitan yang hanya melemahkan umat Muhammad SAW saat ditimpa musibah! saya ingin sekali menjadi hero untuk bayi comel itu dengan harapan suatu hari nanti dia bakal menjadi seorang yang berguna untuk agama Allah, dn tak mungkin ujian yang sedikit ini mampu untuk melemahkan semangat jihadnya! bangkitlah wahai anak kecil, ketahuilah bahawa diri ini akan terus menjadi hero untuk dirimu kerana engkau adalah aku!
sekian, wasallm.

# "always BACK TO BASIC.."- YDP PERSEPSI 13/14