19 June 2013

TAK KENAL MAKA TAK CINTA

Assalamualaikum!

Tadi ada seorang pak cik yang berkopiah lalu depan saya dn kawan saya, then kawan saya cakap: "mesti pak cik ni alimkan, sebab dia pakai kopiah..". Saya mengiyakan pendapat dia tu, kemudian saya mmbayangkn. Adakah jika seorang bayi dipakaikn kopiah di kepalanya dn pkcik tua tadi tidak berkopiah, wajarkah untuk si bayi dikata lebih alim berbanding si pkcik hanya kerana si pkcik tidak berkopiah?? well, memang lumrah manusia suka judge a book by its cover, and btw im the one! Secara peribadi, sikap menilai seseorang dari luaran bukanlah tak bagus. Tapi, mengenal seseorang dengan rapat sebelum mengecop dia dengan apa-apa gelaran adalah lebih baik dn lebih selamat. Apa yang kita nampak secara lahiriah tidak menjaminkn apa-apa, manusia is the best actor I cud say. Btw tak salah bersangka baik, itu penting.

Cuma ada sesetengah orang yang suka menilai seseorang dari sudut yang negatif, padahal belum sampai 24jam dia kenal orang tu! Honestly, saya tak bersetuju dengan mereka yang berpemikiran macam ni. Tak baik tau tak, dan lebih teruk kalau kamu memberitahu orang lain tentang sikap negatif seseorang itu. Kamu nak semua orang tau perangai jahat dia yang kamu nilai dengan hanya sekali pandang, nauzubillahiminzalik. Percayalah, kamu tidak akan kenal seseorang sebelum kamu duduk serumah dengan dia! Itu cuma ungkapan je untuk menunjukkan ketidak wajaran untuk menilai someone yang kamu baru kenal, saya tak tau apa motif disebalik perbuatan ini. apa yang pasti, kamu sedang berbuat dosa! Pertama, mungkin saja kamu telah menfitnah dia dengan penilaian kamu itu. Kedua, kamu memburukkan dia di hadapan orang lain. The problem is, kamu belum kenal siapa dia sebenar! Serius, kamu sebenarnya telah memperlihatkan kebodohan kamu sendiri. Memang tak salah untuk menilai seseorang dari pandangan pertama, tapi sertakanlah penilaian itu dengan sikap bersangka baik. peringatan untuk saya jugak, sama-samalah kita muhasabah diri dalam mencari redha Ilahi.

# bersangka baik adalah "kunci" sesuatu IKATAN.