13 December 2013

SEBARKAN SALAAM

HR Ahmad.
Assalamualaikum!

baru2 ni ada sorang adik group MMS saya tanya, "betul ke lelaki dn perempuan yang bukan mahram tidak digalakkn untuk beri salaam even dalam chat sekalipn??..". hm, ok. selama hampir puluhan tahun saya hidup di dunia ni, tkda pulak saya dengar nas2 khusus yang melarang pemberian salaam kepada yang bukan mahram. tapi kelebihan tentang penyebaran salaam tersangatlah banyak, dn sebagai Muslim kita dituntut untuk menyebarkan salaam kerana ia merupakan asas kepada terjalinnya hubungan sillaturrahim. tapi kalau si perempuan tu tersangatlah cantik or si jejaka tu tersangatlah kacak sampai kita nk makan pn tersuap kat hidung or maybe kecantikkan dn kekacakkan dia tu mampu membuatkn kita beku macam ais, maka hukum untuk memberi salaam kepada mereka adalah ditegah kerana bimbang akan timbulnya fitnah or maybe perkara2 yang tidak diingini. anyway, semua itu bergantung kepada niat kita. jangan pula kita jadikan amalan ini sebagai alat untuk tackle anak dara or anak teruna orang! eww, tak matang langsung~

nowadays, ucapan salaam macam dh makin kureng~ kita hanya beri salaam kepada mereka yang kita kenal je, Allah. same goes to me, kadang2 saya rasa malu sangat untuk beri salaam kepada orang yang saya tak kenal. ohh tidaaak, nampaknya Syaitan telah berjaya menjauhkn saya dari amalan yang sangat dituntut oleh Islam ini! so i need to do something, i have to!! saya mulakan misi saya ni dengan menyebarkan senyuman dulu, then baru saya beri salaam. alhamdulillah, lama2 saya mula dapat keberanian untuk menyebarkn salaam. tapi kadang2 ada individu yang tak jawab salaam saya, huhu. tkpelah, dia tak dengar agaknya. but isokey, sebab Malaikat akan tetap mendoakan saya sebanyak 70x kerana sesunguhnya salaam itu merupakan satu doa dn harapan bagi kesejahteraan saudara kita. dn sudah pasti para Malaikat akan mengaminknnya untuk diri kita juga, Allah. secara konklusinya, pemberian salaam adalah dituntut tidak kira samada lelaki atau perempuan. tkda halangan untuk kita memberi salaam kepada yang bukan mahram selagi ia tidak mendatangkn fitnah dn ikhlas kita buat kerana Allah SWT, dn sesungguhnya sebaik-baik manusia di sisi Allah adalah orang yang terlebih dahulu memberikan salaam. HR Abu Daud, so what you waiting for??
sekian, wasallm.