12 December 2014

PRACTIKAL'S EXPERIENCE- Dip.

Bismillahirrahmanirrahim…

Alhamdulillah! Tamat sudah tempoh latihan amali aku selama lebih kurang sebulan lebih dekat Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan Jalan Duta, Kuala Lumpur. Yang paling best praktikal kt sini sebab banyak kes2 artis tanah air, so secara tak langsung dapat jugak la aku pengalaman menghadapi pihak media. Well, fr d first week aku ditempatkn di Unit Mal dn Jenayah. Ni kira step paling awal la fr dos yang nk bawa kes ke mahkamah, mereka akn daftarkn kes secara manual kt bahagian ni. And di sini lah jugak aku mula membaca kes2 yang didaftarkn and mostly kes yang berkait dengan divorce la, setiap hari banyak kes2 penceraian baru yang didaftarkn. For the next 2nd week pulak aku ditempatkn di Dewan Mahkamah Tinggi dn Mahkamah Rendah Syariah, and dekat sini aku diberi peluang mengikuti perbicaraan kes2 yang didaftarkn awal2 tadi. Di sini jugak la aku rasa macam berada dalam drama tv, such unbelieveable experience bila aku melihat sendiri pertikaian gempak2 yang berlaku and hw Thee Judges handle dos cases.

And d most amazing part is bila mahkamah ini turut dijadikn set penggambaran bagi drama2 tempatan dn sempat jugak la aku ambil kesempatan untuk beramah mesra dengan artis2 yang terlibat dalam set tu, haha. Entah macam mana aku bole terserempak dengan Zul Ariffin, curious jugak la masa tu cos apa yang aku tau dia masih single so kenapa dia berada di sekitar kawasan mahkamah masa tu. then i knw rupanya ada pergambaran drama Istikharah Cinta masa tu and dats why he was der, ahaa. N btw nk ucap jugak terima kasih fr dos yang banyak bantu aku selama tempoh brpraktikal, hanya Allah yang mampu balas!! Well, nk bagitau jugak la yang selama berpraktikal ni aku akan kuar rumah very early in the morning sebab nk elak jam. Den untuk balik aku akan sampai rumah lepas Maghrib, ya Tuhan! Seriously sangat penat, idk hw working people out there cn overcome dis situasion. U guys memang hebat la sebab memiliki sifat sabar yang tinggi, congrates dn semoga dirahmati Allah selalu. Aamiin