20 November 2013

SYAHID DI BUMI TURKI

salah satu koleksi photo Ammar
di laman FBnya~
Assalamualaikum!

rasanya dh ramai yang tau tentang kisah pemuda Islam yang telah syahid di bumi Turki ini, Allahu Rabbi. khalifah Allah yang bertuah itu adalah asy- Syahid Ahmad Ammar, yang ketika itu baru berusia 20tahun. to be honest, saya tak pernah mengenali beliau sama seperti kebanyakkan orang di luar sana. saya hanya mengenali beliau setelah beliau pergi menghadap Sang Pencipta, al- Fatihah. pemergian beliau pada 2 November yang lepas betul2 memberi tamparan hebat kepada diri saya, seriously! he is such an inspiration to me, saya akan terus membawa semangatnya untuk terus memperbaiki diri dalam mencari Redha Ilahi. Ahmad Ammar seorang belia Islam yang sangat unik pada pandangan saya, meskipun ramai yang tidak mengenali beliau semasa hayatnya namun pemergiannya betul2 membangkitkn banyak jiwa yang telah mati. itulah kematian yang menghidupkn, Allahu Rabbi. kehilangannya disifatkn sebagai perginya sebutir permata belia Islam, ya Allah. aku cemburu, sungguh!

bukan senang nk jumpa orang yang baik dn pandai pada zaman sekarang, tapi asy- Syahid Ahmad Ammar adalah salah seorang daripadanya! beliau amat mengagumkn, pemikiran beliau di usia muda banyak menjerumus ke arah permasalahan ummat. bagi beliau, sejarah Islam adalah kunci kejayaan ummah. pemergiannya bukan saja terkesan dalam hati rakyat Malaysia, bahkan rakyat Istanbul sendiri. sehinggakan jasad beliau diberi pengiktirafan oleh pemimpin Turki untuk disemadikan bersama sahabat2 Nabi SAW di Eyub Sultan di Turki, dimana di situ juga letaknya makam Saidina Abu Ayub al- Ansari yang merupakan sahabat rapat Rasulullah SAW! subhanAllah, beliau juga merupakan anak Malaysia yang pertama dikebumikan di sana! berutunglah kamu wahai asy- Syahid Ahmad Ammar, huhu. even beliau dh tkda kt bumi Allah ini, but his spirit will alwys be with me. saya ingin sekali menjadi seperti beliau, anak muda yang bisa menggegar dunia dengan keperibadian yang unggul, serta ketekunan dalam menggerakkan ummah! moga Allah permudahkn, yukk geng! sama2 menggerakkn ummah bersama semangat yang ditinggalkn saudara seagama kita ni, (Y)
sekian, wasallam.

# dirimu bukan untuk diidolakan, tetapi untuk dicontohi~